سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و به سوی محبّتت، راهی آسان برایم بگشا که بدان، برایم خیر دنیا و آخرت را کامل گردانی . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعا ـ]

بی نشان


پروردگارا، همانا من به حضرتت پناه می برم از آن که صفت زشت حرص بر دلم هیجان کند و پناه می برم از تسلط قوه ی غضب و غلبه ی حسد و از کم صبری و کمی قناعت بر حلال و از سخت گیری و سوء خلق و اصرار بر شهوت نفس اماره و از حمیّت جاهلیت *

و از پیروی هوای نفس و از مخالفت با طریق هدایت و از خواب غفلت و از اتخاذ طریق تکلف و از مقدم داشتن باطل بر حق و از اصرار بر معصیت و گناهان و از حقیر و کوچک شمردن معصیت و بزرگ و بسیار شمردن طاعت خود *

باب هشتم،صحیفه سجادیه

 

سلام

*بسم الله الرحمن الرحیم* در سوره زلزال خداوند از یکی از نشانه های قیامت می گه که *إذا زلزلت الأرض زلزالها* وقتی که زمین لرزانده می شود هر نقطه اش می لرزد....وقتی در زلزله دماوند سنگی را می آورند و می گویند این سنگ از زلزله در دماوند به جا مانده، در زلزله ارض یعنی همه نقاط زمین لرزیده و حتی این سنگ هم در درونش زلزله شده!!! *کلا إذا دُکّت الأرض دکّا دکّا* (سوره فجر)

*وأخرجت الأرض أثقالها* و اینجاست که زمین هر چه در درونش هست بیرون می ریزه از اجساد و منابع و مواد مذاب....تصورش رو بکنید چه محشری به پا می شه وقتی هر چه در زمین هست خارج بشه *و إذا الارض مدّت * و ألقت ما فیها و تخلّت*(سوره انشقاق)

*و قال الانسان ما لها* انسان می گه چه خبر شده؟ چه بر سر زمین آمده؟ حالا قیامت آغاز می شه...حیات طبیعی انسان به پایان می رسه *یومئذ تحدث اخبارها *بأنّ ربّک اوحی لها* و زمین علاوه بر آنچه از درونش خالی می کنه ،تمام اطلاعات خود را درباره ی انسان عرضه می کنه.

به اشاره خداوند در چنین روزی زمین هم گزارش می ده و شهادت می ده از اعمال انسان ها.

از پیامبر(صلی الله علیه و آله)روایت شده: " مراقب وضوهای خود باشید و بهترین اعمال شما نماز است و مراقب زمین باشید که مادر شماست و هیچ کس خیر یا شری بجا نمی آورید مگر اینکه زمین از آن خبر می دهد."

در حدیثی از حضرت امیر (علیه السلام) روایت شده: " در قسمتهای مختلف مسجد نماز بخوانید زیرا هر قطعه ی زمین در قیامت برای کسی که در آن نماز خوانده گواهی خواهد داد."

*یومئذ یصدُر الناس أشتاتا لیُروا أعمالهم* فمن یعمل مثقال ذرّه خیرا یره *و من یعمل مثقال ذرّه شرّا یره*

در این روزه که مردم بنابر اعمالشون دسته دسته می شند و در حضور حق حاضر می شن تا ببینند که چه آورده اند؟ *علمت نفس ما أحضرت* (سوره تکویر)....چرا خدا به هر ذره عمل توجه می کنه؟؟؟ خدایی که مهربان تر از مادره؟ می گه چون این ذره کم کم رشد می کنه و بزرگ می شه... چه خیر باشه چه شر....یک برخورد درست می تونه جوانی را تشویق کنه تا مؤمن صالحی بشه و یک برخورد غلط می تونه جوانی را از دین زده کنه.

 کسی بچه فیلی رو دزدید و درخانه مخفی کرد اما این فیل بعد مدتی انقدر بزرگ شد که برای خارج کردنش مجبور به خرابی در و دیوار خانه شد! گناه هم اینجوری در دل رشد می کنه اگه جلوش رو همون موقع که ذره هست نگیری.... ذره ذره اعمال ما نزد خدا محفوظه!  *یا بنیّ إن تک مثقال حبّه من خردل فتکن فی صخره أو فی السماوات أو فی الأرض یأت بها الله إن الله لطیف خبیر*(سوره لقمان)

خدایا می ترسم از این روز...در حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده که:" اگر برای مردی عمل هفتاد پیامبر باشد، از شدت آنچه که در قیامت می بیند، آن را اندک خواهد پنداشت." من که دستم خالیه خدایا!!!

 

یا ربّ یا ربّ یا ربّ. یا إلهی و سیّدی و مولای و مالک رقّی ،یا من بیده ناصیتی ، یا علیما بضرّی و مسکنتی ، یا خبیرا بفقری و فاقتی ،یا ربّ یا ربّ یا ربّ، أسئلک بحقک و قدسک و أعظم صفاتک و أسمائک.....یا سریع الرّضا إغفر لمن لا یملک إلّا الدعاء.

 

حرف آخر:

 

اللّهم عجّل لویک الفرج

 

 

التماس دعا



بی دل ::: چهارشنبه 86/2/26::: ساعت 11:57 صبح


" بسم الله الرحمن الرحیم "

یا أیها الإنسان  ای انسان، إنّکَ کادحٌ إلی ربِّکَ کدحاً مسلماً تو با تلاش و مشقت به سوی پروردگارت می روی، فمُلاقِیه  پس با او ملاقات می کنی*

فأمّا  پس اما، مَن اُوتیَ کِتابَهُ بیَمینِه آن که کارنامه به دست راستش داده شود* فسَوفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسیرا پس با او حسابی آسان می شود* و یَنقلِبُ إلی أهلِهِ مَسرُورا و خوشحال نزد کسان خویش باز می گردد*

 و أمّا  ولی، اما،  مَن أوتیَ کتابَهُ وَراءَ ظهرِهِ آنکه کارنامه از پشت سرش داده شود*  فسَوف پس به زودی،یَدعُوا  فریادش بلند می شود که، ثُبُورا  وای بر من که هلاک شدم* و یَصلی سَعیرا  و درآتش افروخته وارد می شود*

 إنّهُ کانَ فی أهلِهِ مَسرورا  که وی (در دنیا) میان کسان خویش شادمان بود* إنّهُ ظَنَّ  همانا او می پنداشت ، أن لَن یحور  که هرگز بازگشتی نخواهد داشت* بَلی إنَّ ربّهُ بلکه همانا پروردگار او کان بِهِ بَصیرا بر او بیناست و او را زیر نظر داشت*

آیات 6 - 15 سوره انشقاق

 

سلام

معلمی داشتم کلاس پنجم ،معلم دینیمون بود ....با وجود اینکه هیچ نام و نشونی ازش یادم نیست حرفاش را هنوز یادمه.

یادمه در مورد نماز شب برامون حدیثی خوندن و تأکید داشت رو این نماز....توی اون عالم بچگی فکر می کردم منظورشون نماز اعشاء هستش و خیلی دقت می کردم که با هواس جمع این نماز رو بخونم! مثل دخترم که کوچیک تر که بود می گفت: مامان منو نماز نصف شب بیدار کن...منظورش نماز صبح بود!!

دومیش راجع به بخشش دیگران بود...یادمه از خدا خواسته بودم که اگه هر کی کوچکترین بدی کرد به من، حتی اگه ازش ناراحت شدم خدا ببخشدش... چند سال بعد از خدا خواستم هر قدر هم بدی دیگران در حق من بزرگ بود و من نخواستم ببخشم، خدایا تو به حرف من توجه نکن و ببخش!

اما سومیش راجع به قصاص گناهان بود که ایشون می گفتن از خدا بخواین قصاص گناهانتون تو همین دنیا باشه...هنوزم این حرفاشون رو تو گوشم دارم...انشا الله هر جا هستن عاقبتشون بخیر باشه!

گاهی که زندگی سخت میشه یهو این موضوع یادم میاد و میگم انشا الله که این سختیها قصاص گناهام باشه.

چند روز پیش یه حدیثی شنیدم به این مضمون که خداوند بنده مؤمنش را به خاطر گناهش به بیماری گرفتار میکنه و گناهانش رو قصاص می کنه اما به فرشته هاش میگه این بنده مؤمن من بخاطر گرفتاری و بیماریش از بعضی کارهای خیر باز مونده...در این مدت هر خیری که در زمان سلامتش انجام میداده در پرونده اعمالش ثبت کنید !

استاد توکل یه روایتی میگفتن که حضرت شعیب (علیه السلام) دربیابانی می گذشتند که دیدند جنازه متعفنی در خرابه ای افتاده...شخص رو شناختند که از مؤمنین بود و متعجب شدند از شیوه مردن او! جلوتر که رفتند شهری سیاه پوش وعزادار دیدند که همه در سوگواری بودند برای یک حاکم ظالم!!

وقتی پرسیدند ازحکمت این گونه مردن ِاین دو شخص،از جانب خدا وحی آمد که این مؤمن برای رفع مشکلش از این حاکم ظالم در خواست کمک کرد...

مراجعه این مومن به یک حاکم ظالم گناه بزرگی بود برای او، که این نوع مردن، جزای گناه او بود تا وقتی در مقابل من حاضر میشه پاک حاضر بشه!

و این کمک حاکم به این مؤمن تنها خیری بود که در زندگی انجام داده بود و این گونه مردن پاداش این خیر بود تا وقتی در برابر من حاضر میشه از من طلبی نداشته باشه!

 

واما حرف آخر:

 

پروردگارا ، تو اگر خواستی که از گناهان ما بگذری آن مقتضای فضل توست و اگر خواستی ما را عذاب کنی ، آن به مقتضای عدل توست * پس تو به حکم احسانت بر ما عفو را آسان ساز و ما را از عذاب خود در پناه آمرزش خویش آور که طاقت نداریم ما بر حکم عدالتت و احدی از ما بدون عفو کرمت نجات نخواهد یافت *

 

صحیفه سجادیه، باب دهم

 

التماس دعا

 



بی دل ::: چهارشنبه 86/1/22::: ساعت 10:50 صبح

   1   2      >